GDDKIA wybrała wykonawcę koncepcji odcinka trasy S11 Radzionków - Piekary Śl.
Chodzi o ostatni odcinek trasy S11 na południu, a szczególnie węzeł łączący ekspresówkę z autostradą A1 w Piekarach Śląskich.
Wykonaniem elementów koncepcji programowej dla tego odcinka S11 było zainteresowanych jedenastu wykonawców. Jak przekazał w środę rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marek Prusak, wybrano najtańszą ofertę, za ponad 6,1 mln zł, firmy Multiconsult, która wskazała też do realizacji zadania odpowiednio doświadczonych projektantów.
Jeżeli do 27 stycznia br. nie wpłyną odwołania od wyboru oferty, podpisanie umowy mogłoby nastąpić w pierwszej połowie lutego. Dokumentacja powinna zostać opracowana do 15 miesięcy od zawarcia umowy.
Prusak uściślił, że prace projektowe uwzględnią poprowadzenie drogi ekspresowej S11 od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie w korytarzu wariantu II (niebieskiego). Projektanci opracują co najmniej trzy nowe warianty rozwiązań geometrycznych węzła Piekary Śląskie, wykonując dla nich analizy przepustowości za pomocą mikrosymulacji ruchu.
Ponadto prace projektowe obejmą analizy i prognozy ruchu, z uwzględnieniem planowanej obwodnicy Nakła Śląskiego i Świerklańca (w ciągu DK76, w programie budowy 100 obwodnic), która łączyć się z S11, a także wyników najbardziej aktualnego Generalnego Pomiaru Ruchu.
Dokumentacja obejmie przebudowę lub rozbudowę istniejącego węzła Piekary Śląskie (na A1), a także drogi wojewódzkiej nr 911 - w niezbędnym przeanalizowanym przez wykonawcę zakresie.
Jego zadaniem będzie przygotowanie dokumentacji pod kątem budowy dodatkowych jezdni po obu stronach przyszłej S11 oraz budowy połączeń z drogami poprzecznymi. Dokumentacja obejmie całość obiektów i urządzeń wiążących się z przyszłą S11.
Ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie, GDDKiA na tym etapie nie wyklucza konieczności uzyskania nowej decyzji środowiskowej (DŚU). Wynika to z potencjalnych zmian projektowych na węźle wobec wcześniejszych rozwiązań. Wówczas wykonawca ma opracować materiały do wniosku i uzyskać decyzję.
Wnioski o wydanie decyzji środowiskowej dla wszystkich przygotowywanych odcinków S11 w woj. śląskim o łącznej długości ok. 65 km GDDKiA złożyła w 2022 r. Zamawiana teraz koncepcja uszczegółowi rozwiązania przyjęte w tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym (STEŚ) i materiałach do wydania decyzji środowiskowej dla ostatniego odcinka.
Na obecnym etapie dokumentację projektową dla przebiegu S11 w woj. śląskim podzielono bowiem na odcinki: od granicy woj. opolskiego/śląskiego do granicy powiatu tarnogórskiego/lublinieckiego, od granicy powiatu tarnogórskiego/lublinieckiego do węzła Radzionków oraz od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.
Wnioski o wydanie decyzji środowiskowych dla tych odcinków są procedowane równolegle do zamawianego wykonania elementów koncepcji programowej dla odcinka S11 Radzionków – Piekary Śląskie.
Przygotowania do budowy drogi ekspresowej S11 Kępno – A1 umożliwiło ujęcie trasy w Programie Budowy Dróg Krajowych z 2015 r. Przygotowano program inwestycji, który w 2016 r. zatwierdził resort infrastruktury. STEŚ i materiały do decyzji środowiskowej Dyrekcja zamówiła w biurze Complex Projekt w 2018 r. w dwóch odcinkach (łączących się na granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego).
Przyjęte wtedy rozwiązania korytarzowe i projektowe były konsultowane społecznie w 2019 r. W ramach STEŚ biuro projektowe dokonało analizy wielokryterialnej rozwiązań projektowych.
Następnie zdecydowano, że do obecnego etapu nie zostaną przesądzone ostateczna geometria węzła Piekary Śląskie i sposób powiązania go z istniejącą siecią dróg. Przesunięcie wyboru ostatecznych rozwiązań na węźle Piekary wynikło z analiz ruchowych z odrębnego opracowania.(PAP)
mtb/ malk/