Zakończyła się przebudowa drogi nr 934 Imielin - Chełm Śląski
Chodzi o 9-kilometrowy odcinek liczącej ogółem 18 km drogi nr 934 pomiędzy Imielinem i Chełmem Śląskim. To zniszczony wcześniej fragment lokalnej arterii, ważnej m.in. dla komunikacji między drogą ekspresową S1 oraz drogami krajowymi 79 i 44.
ZDW początkowo projektował jego przebudowę pod kątem środków unijnych perspektywy 2014-20, jednak nie wystarczyło ich na ten cel. Umowę na wykonanie projektu przebudowy podpisano w 2015 r., a zezwolenie na realizację inwestycji drogowej uzyskano w 2018 r.
W listopadzie 2021 r. samorząd woj. śląskiego otrzymał pod kątem inwestycji wstępną promesę o wartości 152 mln zł z pierwszej edycji Programu Inwestycji Strategicznych, natomiast 6 czerwca br. Bank Gospodarstwa Krajowego udzielił woj. śląskiemu promesy na 140,7 mln zł (95 proc. wartości robót budowlanych).
Ponieważ katowicki ZDW dysponował tym czasie ważną dokumentacją z zezwoleniem na realizację inwestycji, umożliwiło to ogłoszenie przetargu realizacyjnego. W maju 2022 r. ZDW wybrał tańszą z dwóch otrzymanych ofert: spółki Strabag Infrastruktura Południe za 148,2 mln zł brutto. Umowę zawarto w czerwcu 2022 r.
W efekcie przebudowany został odcinek DW934 od skrzyżowania z ul. Miarki i Dobrą w Imielinie do przejazdu kolejowego w Bieruniu. Jak przekazał w piątek ZDW, "na tej długości droga była całkowicie rozebrana i wybudowana od nowa, zgodnie z najnowszą dostępną w świecie technologią".
Przebudowana lub przełożona została też cała infrastruktura techniczna, energetyczna i telekomunikacyjna. W efekcie całe 9 km to droga z nowymi warstwami konstrukcji, jezdnią, chodnikami i urządzeniami bezpieczeństwa.
Nowa konstrukcja drogi, na całym odcinku ma nośność do 115 kN. Pakiet warstw asfaltowych wykonano w technologii SMA (ze zwiększoną ilością polimerów), co ma zapewnić trwałość nawierzchni na co najmniej 50 lat. Wykonano nowe przepusty czy ciągi pieszo-rowerowe.
Urząd Marszałkowski Woj. Śląskiego wskazuje, że DW934 jest uzupełnieniem kluczowej sieci drogowej regionu, łącząc DK44 i S1. Jest to jeden z głównych szlaków dojazdu m.in. do kopalni Piast w Bieruniu czy terenów przemysłowych, na których znajduje się m.in. należąca do koncernu Stellantis tyska fabryka Fiat Chrysler Automobiles Poland.
DW934 jest drogą o znaczeniu tranzytowym dla dostawców i dystrybutorów, a także dla mieszkańców dojeżdżających do pracy. Z tego względu jest obciążona wysokim natężeniem ruchu, powodującym efekt wąskiego gardła na trasie kluczowej dla międzyregionalnego połączenia woj. śląskiego i małopolskiego.
Tzw. Średni Dobowy Ruch Roczny (SDRR 2020) na tej drodze wahał się przed remontem od ok. 12 tys. pojazdów na dobę w Chełmie Śląskim i Bieruniu do niespełna 18 tys. w Imielinie. Droga miała zdegradowaną nawierzchnię, niesprawny system odwodnienia, a ruch pieszych, rowerów i samochodów nie był właściwie odseparowany.
Problemem było też zakończenie przebudowywanego odcinka w Chełmie Śląskim. Dotąd były tam przejazd kolejowo-drogowy (na liniach kolejowych nr 138 Oświęcim - Katowice i nr 885 Nowy Bieruń - KWK Piast) i sąsiadujące skrzyżowanie DW934 z drogą krajową nr 44 Tychy - Oświęcim. Miejsce przez większość dnia korkowało się.
W październiku ub. roku katowicki ZDW zamówił wykonanie w tym miejscu do lutego 2027 r. przejazdu pod torami kolejowymi oraz ronda w miejscu skrzyżowania z DK44. Umowę o wartości 67,18 mln zł brutto podpisano z firmą Primost Południe.
Zadanie obejmuje przebudowę DW 934 na odcinku 0,6 km wraz z przebudową skrzyżowania z DK 44 (budowa ronda), przebudowę DK 44 na odcinku 0,3 km, budowę tunelu pod liniami kolejowymi wraz z przebudową układu torowego oraz urządzeń SRK, budowę ścian szczelinowych, a także budowę chodników i ścieżek rowerowych oraz innej infrastruktury.(PAP)
mtb/ drag/
